Diada 2014 : des d’una perspectiva de marketing i comunicació
Escrito por: Diligent Team
Un acte públic tant multitudinari com Diada 2014 d’enguany a Barcelona amb la presència de prop de 2 milions de persones es tota una fita històrica, un esdeveniment només assolible gràcies a la combinació de múltiples èxits en els àmbits de la logística, de la comunicació i de les relacions públiques. Tenint en compte que la Diada 2014 va ser organitzat exclusivament a través d’internet (això si, aprofitant el ressò dels medis de comunicació) i amb l’ajuda de centenars de voluntaris, val la pena donar-hi un cop d’ull i esbrinar-ho des de la perspectiva del màrqueting i la comunicació.
Abans de començar però, vull deixar clar que la nostra intenció no es en cap cas parlar de política, ni donar mèrits a la ideologia d’un bàndol o de altre per més que el plantejament de la manifestació hagi estat recolzat de manera aclaparadora per una amplia majoria. No, només volem parlar objectivament d’aquest esdeveniment com a exemple d’èxit comunicatiu.
Comencem…
Claus per a un esdeveniment reeixit
Els esdeveniments son eines de doble tall per a les Relacions Públiques, ens ofereixen múltiples avantatges a l’hora de comunicar, però al mateix temps, ens deixen completament exposats perquè TOT el que succeeix en el acte es material sensible per els medis de comunicació i per a la opinió pública. Un ample ventall de detalls entren en joc, motiu per el qual carreguen de complexitat la planificació de l’a Diada 2014:
- L'amfitrió
- La assistència
- L’entorn físic
- La idea a transmetre
- L’objectiu final
La diada 2014 des del punt de vista de les relacions públiques i de la organització d’esdeveniments ha complert amb escreix amb els principals requeriments per a que un esdeveniments sigui reeixit:
Alt número de participants:
Va assolir un aforament de mes de 1.800.000 persones provinents no només del territori de Catalunya sinó d’altres comunitats com Euskadi, València o fins i tot, des del sud de França.
Un objectiu clar:
Reunir el màxim de participants possible per formar la senyera en forma de “V” en un dia i hora exacte, l’11 de Setembre a les 17:14 (en commemoració de la data històrica del 11/09/1714)
Assistència puntual i participativa:
Aquest acte requeria una alt nivell de compromís i participació de tots els assistents. El punt clau de l’esdeveniment era aconseguir que tots estiguessin a les 17:14 en el lloc el qual s’els hi havia assignat a través del web de l’ANC, així com lluir la samarreta del color determinat segons el tram i la fila definida prèviament. L’objectiu va ser assolit just a les 17:14, moment en el qual es va materialitzar la “V” amb la senyera al llarg de dues avingudes de més de 10 km cada una. Els organitzadors corrien amb el risc de fracassar estrepitosament si no ho aconseguien ja que els espais buits a gran escala haguessin sigut molt notoris… tal i com diu la dita, ”mentre més gran, més dura es la caiguda”
Una logística ben pensada:
La inscripció a l’acte es feia únicament via web, des d’on s’assignava un dels 74 trams de les dues avingudes i una de les 9 files amb el seu respectiu color de samarreta.
Una locació de fàcil accés:
Distribuïda en dues grans avingudes (Gran Via i La Diagonal) que creuaven la ciutat de punta a punta i connectades amb vies d’alta circulació així com amb la xarxa de transport públic. A més, els trams estaven assignats segons la procedència dels assistents, es a dir, els que venien del sud estaven ubicats per la zona de Pedralbes i els del nord estaven per la zona de Poble Nou, aconseguint així un accés més fàcil a la gent que venia de fora i alhora evitant la congestió del centre de la ciutat.
Per afavorir la mobilització, les delegacions comarcals de la ANC van llogar autobusos per a tots els pobles del país. També es va sol·licitar a les xarxes de trens (tant a FF.CC. com a RENFE) que s’augmentés la freqüència de pas durant tot el dia de la Diada 2014. La mateixa ciutat de Barcelona va reforçar la pròpia xarxa de transport públic amb més autobusos, taxis i metros.
La seguretat va estar garantida en tot moment.
Una ample xarxa de policia, tant municipal com dels Mossos d’Esquadra van cobrir cada racó de l’entorn així com es va reforça el servei d’ambulàncies i bombers. Tot i se una concentració d’alt risc per la multitud i l’alt contingut polític, l’acte es va desenvolupar sense cap incidència, de forma cívica, pacífica i festiva.
Darrera d’un gran esdeveniment com la Diada 2014 hi ha una gran campanya de comunicació
Per a que un esdeveniment sigui tot un èxit no es suficient amb convidar als participants, tenir un lloc agradable amb la millor música i un bon menjar, no, es indispensable saber informar-ho. Per això es necessari planificar una campanya de comunicació sòlida i llançar-la amb prou antelació per garantir una alta participació i alhora reforçar el missatge clau de l’esdeveniment.
En el cas de la Diada 2014, es va crear la campanya “Ara es l’hora” la qual es va transmetre a través dels canal de comunicació online i offline i va ser l’eix central de l’esdeveniment, el qual va permetre l’èxit en el registre massiu d’assistents, la cobertura dels mitjans de comunicació, la creació de Trending Topic a Twitter i Facebook, entre d’altres. Analitzem els punts clau de la Diada 2014 des del punt de vista de la comunicació i el màrqueting:
- “Ara es l’hora”, un slogan clar, senzill i directe. Va ser utilitzat com a crit de guerra per convocar als assistents. Un missatge clar per reforçar l’acció de formar la “V” el dia 11-9, però sobretot un missatge directe amb relació al dret de votar exigit pels catalans. Té tots els ingredients per a un slogan d’èxit.: molt creatiu, breu, amb un alt contingut emocional i fàcil de recordar.
- “V”, un element gràfic fàcil de plasmar: una imatge val per a mil paraules, i com més senzilla millor. La “V” utilitzada a la Diada va ser una decisió encertada, amb moltes connotacions (Voluntat, Votar, Victòria), que connecta emocionalment amb el receptor (dret a decidir el 9N) i que va ser plasmada pels carrers i les xarxes socials amb els colors de la senyera per els mateixos participants. Alhora és un símbol fàcil de fer amb les mans i així es va veure durant la manifestació.
- Un web ben dissenyat: pensat pel usuari, fàcil de llegir i amb un registre d’usuaris amigable i ràpid. Dissenyada per a classificar automàticament els usuaris enregistrats, assignar-lis la ubicació en un tram específic de les dues avingudes així com definir el color de la samarreta per formar la “V”.
- Material promocional utilitari: per la Diada es van dissenyar samarretes de colo groc i vermelles amb l’slogan de la campanya. Aquesta samarreta tenia tres objectius:
Promocionar l'esdeveniment
Ser utilitzada per els participant per formar la senyera
Recaptar fons per a la fundació encarregada de la organització.
- Creació d’un Trending Topic: #CatalansVote9N, el hashtag creat en anglès per a la campanya “Ara es l’hora” es va convertir en trending topic mundial a Twitter i ho va assolir en molt poc temps. L’etiqueta twittera es va donar a conèixer als voltants de les 20:14 hores del dia de la Diada i va aconseguir més de 90.000 piulades en poques hores, segons el web d’anàlisis Topsy.
- Ample cobertura dels mitjans audiovisuals: el dia del acte es va dur a terme una roda de premsa amb 40 periodistes nacionals i internacionals, fet que va garantir que la noticia de la Diada comptés amb un gran ressò a nivell global. Va ser noticia a diaris com el The New York Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, The Guardian, així com a través de cadenes televisives com BBC, CNN, TF1, Al-Jazeera, Reuters, Euronews, o la NHK del Japó entre d’altres
Un esdeveniment, per molt gran o petit que sigui, sempre tindrà els seus reptes, i més quan es tracte d’un acte públic. Organitzar un gran concert en un estadi amb capacitat per a 50.000 persones amb el recolzament i patrocini de marques de primer nivell ja implica un immens esforç, però portar a terme la concentració de la Diada 2014 amb mes de 1.800.000 participants i amb l’únic recolzament de les donacions i la feina de centenars de voluntaris fa que l’esforç emprat per organitzar hagi estat descomunal.
Només amb la mescla de tots els element descrits anteriorment ho han fet possible, permetent als catalans manifestar-se, divertir-se i alhora fer història !
Escrit per: Nathaly Hermida y Jerom Tomás
Traduit per: Edgar Tomas
Foto: @araeslhora y @jerom021
Related posts:
post recientes:
categorías:
- Advertising
- Adwords
- Analítica web
- Big Data
- Blog
- Branding
- Communications
- Copywriting
- Coworking
- Creativity
- CRM
- CRO
- Desarrollo
- Diseño
- Diseño Gráfico
- Diseño Web
- ecommerce
- Email Marketing
- Emprendedores
- Estrategia
- Estrategias de Captación
- Estrategias de Fidelización
- Facebook Ads
- Fotografía
- Fuentes
- Funcionalidad
- Gamificación
- Ilustración
- kit
- Marca Personal
- Marketing de Contenidos
- Marketing de continguts
- Marketing Digital
- Marketing Online
- Marketing Restaurantes
- Mobile
- Negocios
- ninguna
- Online Marketing
- Opinión
- Planificación
- Productividad
- Proyectos
- Recursos
- Reputación online
- SEM
- SEO
- Social Media
- Software
- Tácticas
- Tipografías
- Usabilidad
- Vídeo Marketing
- Youtube